Cukor vs. Xilit

Tegyünk rendet a polcon! Avagy mit, miért, mire használjunk?
Cukor vs. Xilit <3

A kristálycukor (szacharóz): gyümölcs és szőlőcukorból álló un. diszacharid, melyet kis hazánkban cukorrépából állítanak elő. Lehet porcukor, barna cukor, kockacukor, és kandiscukor formájában is vásárolni.
Ezek a kristályok 12 szénatommal rendelkeznek, melyek savas közegben azonnal hidrolizálnak és alkotóelemeire esnek szét. Monoszacharid keletkezik, mely a szájban lévő baktériumokat savas közeg termelésére ösztönzi, mely nagy eséllyel fogszuvasodáshoz vezet.

A xilit ezzel szemben 5 szénatomból áll, szerkezete stabilabb, ezért nem kezd el lebomlani a szájban, az ott található baktériumok nem tudják hasznosítani. SŐT! A szájban lévő egyik legveszélyesebb baktériumot, a steptococcust is képes semlegesíteni, mivel a xilit részecskéi, nem a cukrokhoz, hanem a fehérjékhez kötik ezeket a baktériumokat, melyek olyan erős kötést képeznek velük, hogy nem képesek megragadni sem a nyálkahártyán, sem a fogzománcon.

A fentieken kívül az is nagy különbség, hogy a cukor GI értéke 68, míg a xilité csak 7. Ez dióhéjban azt jelenti, hogy sokkal kevesebb inzulinra van szüksége a szervezetnek a lebontásához. Ezért ajánlott cukorbetegeknek xilit fogyasztása, mert nekik nem képes a szervezetük elegendő mennyiségű inzulin termelésére.
Diétázóknak is jó hír lehet, hogy a cukor 360 Kcal értékéhez képest a xilit csak 240 Kcal-al rendelkezik, 100 grammra vetítve.

A xilit javára szól ugyanakkor az is, hogy tapasztalatom szerint jobban édesít a cukornál, kb. annak 80%-át kell venni.

A xilit ÁRA az, ami óriási hátránya lehet, ugyanis kb 10x annyiba kerül, mint a cukor. Viszont, ha a fogorvosi költségeket, a torokfájás elleni gyógyszereket és a fogyókúrákba fektetett energiákat is figyelembe vesszük, lehet mégis inkább megéri xilittel sütni.

Ti melyikkel süttök szívesen?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *